Välkommen till Fibras Kundcenter.
Här finner du svar på de vanligaste frågorna kring ditt fiber via Fibra.
Om du inte finner svaret på just din fråga så är det bara att ringa eller maila till oss!
Vid problem med någon av dina tjänster kontaktar du alltid i första hand din leverantör för den specifika tjänsten. De hjälper dig att komma till rätta med problemet genom att göra en felsökning samt om så behövs, testa din utrustning. De håller också i kontakten med Fibra.
Du finner kontaktuppgifter till samtliga leverantörer via knappen ”Leverantörer”.

Inget internet?

Kundtjänst

Vid problem med någon av dina tjänster kontaktar du alltid i första hand din leverantör för den specifika tjänsten. De hjälper dig att komma till rätta med problemet genom att göra en felsökning samt om så behövs, testa din utrustning. De håller också i kontakten med Fibra.
Du finner kontaktuppgifter till samtliga leverantörer här.

Driftstörning?

Installation

Via länken nedan hittar du information om planerade och oplanerade avbrott för Fibra. Upplever du störningar i nätet men ser ingen information?
Då ber vi dig att kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan.

Kontakt

Telefoni

Fibras Kundcenter är öppet vardagar 08.00 - 17.00. Under sommaren (fram till 11 aug) har vi öppet 08.00 - 16.00,

Telefon: 0771-375 375
Epost: info@fibra.se

Vanliga frågor och svar

TV via Fibra stadsnät


Vad innebär TV via Fibra stadsnät?

TV via stadsnätet är det modernaste sättet att ta emot digital-TV. Du får skarpare bild och ljud samt tillgång till ett större kanalutbud. Med en stadsnätsanslutning behöver du varken en parabol eller antenn men som vid all digital TV behövs en box till varje TV.
 
Vilka möjligheter ger TV via stadsnätet?
Kanalutbudet i stadsnätet är stort. Du får tillgång till mer än 250 TV-kanaler. Du väljer fritt från ett flertal TV-leverantörer.  Genom stadsnätet har du möjlighet att få cirka 20 HD-kanaler.
Med TV genom stadsnätet har du en framtidssäkrad infrastruktur.
 
Hur installerar jag TV?
TV:n ansluts till digitalboxen via till exempel en SCART-kontakt eller HDMI-kabel. Boxen ansluts till ett av uttagen i din användarnod. Därefter fungerar din TV som vanligt
 
Behöver jag byta min gamla TV?
Du behöver inte byta TV för att ta emot TV-sändningar via stadsnätet.
För att kunna se HD-kanaler krävs dock en TV med HDMI-utgång.
 
Kan jag ha HDTV?
För att kunna se HD-kanaler krävs att din TV har HDMI-utgång.

Tv

Telefoni via stadsnätet


Vad är skillnaden mellan vanlig telefoni och telefoni via stadsnätet?

Om du har fast telefoni ringer du genom telefonnätet. Men har du bredbands-telefoni ringer du via Internet. Detta kallas ibland bredbands-telefoni även, IP-telefoni eller Internet-telefoni.
 
Vilken utrustning behöver jag för att ringa via stadsnätet? 
För att ringa via stadsnätet behöver du en telefonidosa som du får från din tjänsteleverantör.
 
Kan jag spara pengar på att ringa via stadsnätet?
Eftersom telefonin går via bredband istället för vanliga telefonnätet, kan du säga upp ditt fasta telefonabonnemang och få mycket lägre fast avgift och billigare samtalskostnader.
 
Kan jag behålla mitt gamla telefonnummer?
Med de flesta telefonioperatörer kan du mot en engångsavgift välja att behålla ditt gamla telefonnummer när du byter till telefoni via stadsnätet, förutsatt att du bor i samma riktnummerområde. Detta kallas portering av telefonnummer.
 
Är det sämre kvalitet på bredbandstelefoni än vanliga telefonnätet?
Bredbandstelefoni levererar lika god kvalitet som traditionell telefoni.
 
Vilka telefonifunktioner finns i stadsnätet?
Telefoni via stadsnätet ger i stort sett samma funktioner som traditionell telefoni. Till exempel vidarekoppling, röstbrevlåda och nummerpresentation. Men vilka funktioner som finns kan variera mellan olika leverantörer.

Telefoni

Säkerhet

Hur är säkerheten i nätverket?
När du ansluter dig till ett nätverk är det möjligt för dig att ta del av information som finns på andra datorer i nätverket. På samma sätt är det möjligt för andra att ta del av information som finns på din dator. För att förhindra att obehöriga surfar in (ansluter) till din dator utifrån är det viktigt att du har hög säkerhet.
 
Vad bör jag tänka på för att förbättra säkerheten?
Att vara ansluten till ett stort nätverk, som stadsnätet och Internet, innebär att man ständigt utsätter sig för säkerhetsrisker av olika slag. Det bästa sättet att undvika olägenheter är att skaffa sig kunskap om de säkerhetsrisker som finns. Nedan kan du läsa om vilka åtgärder du kan vidta för att undvika att göra de vanligaste misstagen.
Användarnamn och lösenord
Förvara alltid användarnamn och lösenord på en säker plats där endast du kan komma åt dem. Lämna aldrig ut dem till någon.
Delade kataloger
Dela inte ut kataloger om du inte är helt säker på hur det fungerar. I värsta fall kan du ge helt främmande människor tillgång till dina filer.
Stäng av datorn
När din dator är avstängd är det omöjligt att ansluta sig till den. Stäng därför av datorn när du inte använder den. På så sätt kan du förhindra att obehöriga tar sig in i ditt system.
Du är inte anonym
Tänk på att du inte är anonym på Internet. Allting du gör registreras i olika loggböcker.
Egen brandvägg för ökad säkerhet
Ett mycket bra sätt att öka säkerheten är att använda en så kallad brandvägg, ett filter som stoppar obehörig trafik. Med hjälp av en brandvägg kan du förhindra att obehöriga får tillgång till din dator. Många operativsystem har inte tillräckligt hög säkerhet, vilket innebär att du utsätter dig för en risk varje gång du ansluter till ett nätverk som stadsnätet och Internet. En brandvägg består av en eller flera komponenter vars uppgift är att filtrera all nätverkstrafik och stoppa obehörig trafik. Alla som har en fast anslutning till ett nätverk bör därför ha någon form av brandvägg.

Säkerhet

Internet via stadsnätet

Vad gör jag om jag har ADSL via någon av de stadsnätsanslutna
leverantörerna?

De flesta tjänsteleverantörerna gör det enkelt för dig genom att inte ha någon uppsägningsperiod eller kostnad för byte från ADSL till stadsnätet. Kontakta din leverantör och meddela att du vill byta abonnemangsform. Kom bara ihåg att du måste invänta klartecken på att din stadsnätsanslutning är helt klar att använda.
 
Vad gör jag om jag har ADSL via en annan leverantör än de som är stadsnätsanslutna?
Kontrollera din avtalsperiod och säg upp ditt nuvarande abonnemang hos din befintliga ADSL-leverantör. Observera att för att vara på den säkra sidan bör du räkna in eventuella ändringar i tidplan för när ditt stadsnätet kan tas i drift (vi har svårt att ange exakt datum för när just ditt uttag är aktiverat).

Internet

Användarnod

Vad är en användarnod?
En användarnod, även kallad DRG/CPS, delar upp och kvalitetssäkrar bandbredden för data, telefoni och TV. Det gör att kapaciteten i ditt uttag kan ökas om du surfar, ringer och tittar på TV samtidigt. Samtidigt hjälper användarnoden oss på Fibra att felsöka om det blir störningar.
Användarnoden finns i två utföranden, en för fiber- och en för Ethernet-anslutning och den ska väggmonteras. Den har åtta portar för data, TV, spelkonsoler, telefoni med mera. Port 1-4 telefoni, TV och multicast. Port 5-8 PC, spelkonsol och övrigt. Användarnoden hanterar 10 – 1000 Mbit/s.
CPS står för Customer Premises Switch.
DRG står för Digital Residental Gateway.
 
Vem kan använda en användarnod?
Det är bara hushåll som uppgraderats till Layer 3 som kan använda och ha nytta av en användarnod.
 
Hur bör jag placera min användarnod?
Fiberkabeln som kommer in i användarnoden ligger dold. Var aktsam då den är ömtålig. Beställ en placering av användarnoden på ett ställe där den sitter skyddad. Tänk på att användarnoden inte kan flyttas.
 
Hur ansluter jag min användarnod?
Du ansluter datorn, telefonen och TV:n till separata uttag i användarnoden.
 
Kan jag utnyttja två eller flera bredbandskrävande tjänster?
Via Fibras stadsnät kan du ha flera tjänster samtidigt. Förutom Internet så är det TV och telefoni som ställer de högsta kraven på bandbredd.
Om du vill använda fler bandbreddskrävande tjänster rekommenderar vi att du skaffar en användarnod, för att säkerställa kvaliteten på dessa tjänster.

Inställningar
Gå till nästa section

Vill du veta mer?

Se våra korta informationsfilmer. Här kan du få veta med om vad Fibra är, hur du enkelt kommer igång med ditt fiber och få instruktion kring din installation. Alla filmerna är korta och enkla att förstå.

Gå till nästa section